Wednesday, March 2, 2011

I performed a delivery for twins!

cerita ni baru berlaku pagi tadi bersamaan 2/3(same birthday ngan kamel..haha)
ade scene yg terpaksa dipotong utk mengelakkan kebosann...

sebelum kelahiran...

Jojie (bkn name sebenar) megetuk-ngetuk tingkap bilik aku di kala sebelum subuh...
die nk minx masuk la tu(sbb umah jojie dpn umah aku)...
die trus mengetuk-ngetuk mmbuat tidurku terganggu...
then aku suruh je adik aku bg jojie tu masuk....nk kasi diam...
lpas die masuk..terus je cari alamari..cari lubang2 kosong tok masuk...
aku trus mengagak bhwa jojie akn beranak!
aku trus suruh adik aku siapkn tmpat khas dlm laci almari..
letak la kain tuala buruk tok jd alas tym die nk beranak nnti....
pastu ltak jojie kt tmpat yg disediakan....(sume ni keje adik aku seblom g skola)
sementara aku trus menyambung mimpi...
bunyi-bunyian dr jojie masih kedengaran..."apal lak ni memekak je"..
aku trus bgn n mendapati jojie x nk duduk di tempat khas tersebut!
die cube2 utk mmbuka ruangan pakaian yg lebih besar(agak demand di situ)
pastu aku ckp..."x bole!"..jojie terdiam n buat muke kesian(bajet aku kesian)
"ko x nk suda..aku nk smbung tido..huh!"
jojie cube meraih simpati aku...nk jugak dok dlm almari tu..soh dok dlm laci x nk....
lantak r ko...
then jojie pusing2 atas tilam aku(nk cari port)..
aku mmbiarkan je...tetibe....
jojie menjerit!
jeritan yg bkn seperti biasa kedengaran....aku tgk bwh die....
ade bende nk kuar la!!!!!

semasa melahirkan........

aku cpat2 angkat jojie n letak kt tmpat yg kami sediakn(dh mcm laki bwk bini g spital)
jojie nmpak kesakitan...n aku dpt merasainya(naluri seorg ibu..ngehngeh)
aku usap2 beliau utk menguatkn semangat.....
push!push!push!uekkkk!!!!(bunyi yg saje aku buat)
seekor bayi yg sgt kecil n lemah tlah keluar....mate pon x bole bukak lagi...
dgn kelahiran bayi tersebut..scr otomatik jojie tlh bergelar ibu.....
si ibu tekun mnjilat-jilat anknya(kire mandi la ni)...
satu bende yg sgt unik aku penah nmpak....
si ibu memakan placenta n umbilical cord anaknya!(geli sebentar)
lpas tu kan si ibu mmbersihkn darah2 yg keluar sendiri...lepak gile si ibu nih...
sgt menakjubkn...sgt berdikari....beranak sendiri2 je...
aku tgk je(tajuk di atas hanya gimik se mata2)...
smbil menunggu si angah kluar...
si ibu trus mmbersihkan n menyusukan si along....
tibe2 si ibu mnjerit lg...aku tgk ke bwh die n mmg si angah dh ready to kluar.....
alhamdulillah...si angah keluar dgn mudah...tanpa placenta n umbilical cord...
mungkin si angah dh share placenta ngan si along......
nmpaknya si angah sgguh nakal..
kluar2 je die menyepak nyepak lembut ke muka ibunya(lawan tokey nmpak!)
hatiku bahagia melihat mereka anak beranak....
kalau la aku dpt anak kembar....*terberangan sebentar
back to the point...
aku melihat lalu mengusap ngusap perut si ibu..rase mcm ade kaki...mungkin ade lg sekor dua...
aku menunggu kelahiran si alang...menunggu..menunggu...n trus menunggu....bosan!
i'm off to sidai kain kejap....
beberape minit kemudian aku kembali ke tmpat kejadian...alang dh kluar!
ade placenta ngan umbilical cord...pe lagi si ibu mkn la smpai kenyang..
aku agak2 akan ade sekor lagi yg akan keluar....(sbb aku rase satu placenta share 2)
rase masih lame lg nk kuar...off to smbung sidai kain...
beberapa minit kemudian...aku tgk balik...tym tu si achik hampir kluar...
wahhhh...dh 4 dh anak beliau...
si ibu mmbersihkan si achik manakala si along,angah n alang berebut rebut nak susu si ibu....
aku mmbiarkan mereka melayan keasyikan berkeluarga..
off tu basuh pinggan lak...
lpas abis keje aku...aku melawat mereka kembali...
aku terkesima..
ade lagi yg nk kluar!aku menyaksikan detik2 tersebut....
sekor lagi bayi comel tlah kluar....dgn placenta n umbilical cord...
total 5....
bayi kali ni mmpunyai placenta scr individu...
sbb xde dh yg keluar after tu.....

selepas kelahiran....

si ibu kelihatan sgt lesu n penat...
die tertidur...mmbiarkn anak2nya mengendeng ngendeng di tepinya...
plus mungkin kekenyangan after mkn 3 placenta+umbilical cord anak2 die...(x yah bg die mkn tgh hari kot.....
telatah si kecil mencuit hatiku...
*berangan memikirkn masa hadapan..haha
maka bertambahlah keluarga aku...mati la budak 2 org(adik2) tu kene jage....

satu bende aku nk tau...mane bapaknya?????tetibe teringat jojo(bkn name sebenar) si kucing jantan belaan kami.....ishhh..jgn..fitnah!

moral of the story:

~kucing yg pon taw jage anak....*emo
~even bpk die x bert/jwb, si ibu sggup jage..5 plak tu...(sbb ade manusia tu sorg anak je pon dh selamat kt dlm/tepi sungai or dlm tong smpah~~~

#cerita ni hanya sekarar perkongsian keterujaan aku...xde niat buruk+kotor gitu...be professional as a doctor-to-be...

p/s:be a good mother n father...ngehngehngeh

2 comments:

  1. huhuhu aku xpnah bela kucin betina... so aku xtawlah perasaan hg cmna..=p=p

    ReplyDelete
  2. hahaha....kucing betina bole menyebabkn umah kite jd zoo

    ReplyDelete